Dzień I (10 października 2023)
1. Jak usprawnić tworzenie planów zarządzania danymi? Czy możliwe jest stworzenie uniwersalnego wzorca?
10.10.2023 r., godz. 9.00–11.00, miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego – Strefa Coworkingowa, parter
Limit: 30 osób
Podczas warsztatów zostaną zaprezentowane dostępne narzędzia do tworzenia planów zarządzania danymi oraz procedury pozwalające usprawnić i przyspieszyć cały proces. Spróbujemy wskazać, w których punktach można rozważyć stosowanie gotowych wzorców i jakie niebezpieczeństwa się z tym wiążą. Warsztaty będą opierać się na wytycznych Narodowego Centrum Nauki, ale przedyskutujemy również możliwość stworzenia spersonalizowanego wzorca – dopasowanego do potrzeb prowadzenia badań w konkretnych ośrodkach naukowych.
Prowadzący: Jakub Rusakow (Gdański Uniwersytet Medyczny)
Jakub Rusakow – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Kierownik Oddziału Informacji Naukowej i Promocji w Bibliotece Głównej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, gdzie kieruje także pracami Zespołu ds. Otwartej Nauki. Doświadczenie przy pracy nad planami zarządzania danymi zdobył podczas licznych konsultacji planów tworzonych przez naukowców na potrzeby wniosków o granty. Absolwent Data Steward School 2021.
2. Library Leaders Workshop – Part 1. Budowanie widoczności i wpływu biblioteki akademickiej
Uwaga: Warsztat jest przeznaczony wyłącznie dla liderów bibliotek – powtórzenie warsztatu z Gdańska (ONPP 2022)
10.10.2023 r., godz. 9.00–11.00, miejsce: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – Parter
Limit: 16 osób
Warsztat ma na celu omówienie współczesnych trendów w bibliotekach akademickich i wspólne zastanowienie się nad tym, w jaki sposób można dziś skutecznie budować silną pozycję biblioteki w środowisku uczelni. Podczas spotkania będziemy korzystać ze zróżnicowanych doświadczeń i przykładów sukcesów oraz dyskutować nad pomysłami wzmocnienia wpływu bibliotek w Polsce. Uczestnicy będą pracowali metodami aktywnymi w celu stworzenia fundamentów do dalszego rozwoju. Wśród głównych rozważań znajdzie się strategiczne wyznaczanie celów instytucji i wspieranie rozwoju uczelni. Podczas warsztatu będziemy ponadto definiowali interesariuszy i kluczowe osoby, mające wpływ na działalność bibliotek. Omówimy relacje i sposoby docierania do decydentów czy influencerów kształtujących odbiór jednostki w uczelni.
Prowadzący: Paulina Milewska (Elsevier), Witold Kozakiewicz (Uniwersytet Medyczny w Łodzi)
Paulina Milewska – posiada ponad piętnastoletnie doświadczenie w pracy w i z bibliotekami akademickimi, instytucjami naukowymi w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Z wykształcenia bibliotekoznawczyni, pracowała na Uniwersytecie Łódzkim, Uniwersytecie Humanistyczno-Ekonomicznym w Łodzi oraz Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, a także pełniła funkcję członkini zarządu i kierowniczki projektu w Fundacji Fenomen. Specjalizuje się w szkoleniach – skupia się na tym, jak najlepiej przedstawić informacje, aby były one istotne, praktyczne i przydatne. Uzyskała tytuł magistra bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Łódzkim, ukończyła elitarny program kształcenia w Szkole Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Z firmą Elsevier jest związana od 2019 roku, najpierw pracowała jako trenerka, a następnie, w 2021 roku, objęła rolę Customer Consultant, w obu przypadkach wspierając instytucje naukowe, szczególnie biblioteki.
Witold Kozakiewicz – Dyrektor Centrum Informacyjno-Bibliotecznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi; przewodniczący Rady Dyrektorów Łódzkiej Akademickiej Sieci Bibliotecznej; członek Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich; Członek Executive Board of European Association for Health Information and Libraries. Autor publikacji oraz wystąpień na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Główne zainteresowania: nowe technologie w działalności bibliotek, trendy w rozwoju usług bibliotecznych, otwarta nauka.
3. To use, or not to use, that is the question…
Wykorzystanie licencji Creative Commons w nauce i dla nauki
10.10.2023 r., godz. 9.00–11.00, miejsce: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – Patio
Limit: 20 osób
Wyobraź sobie świat, w którym… # nie masz dostępu do Internetu – ani do ScienceDirect, ani do Web of Science, # czekasz kilka miesięcy lub lat na publikację z Oxfordu (być może rodzina lub znajomi wyślą Ci paczkę pocztą), # nie leciałaś/eś dotychczas samolotem na zagraniczną konferencję naukową, # wyczekujesz na międzynarodowe połączenie telefoniczne z profesorem zza oceanu, # wertujesz godzinami niezliczone woluminy zakurzonych gazet i ksiąg w poszukiwaniu faktów, ludzi, inspiracji, # zamiast smartfona masz w kieszeni pomarszczony notesik i mały ołówek…
Jak wygląda Twój dostęp do zasobów i ludzi nauki?…
Brzmi jak powieść science fiction, prawda? A jednak to nie tak odległy świat pokolenia naszych rodziców i dziadków. Dla nich połączenie ze światem nauki, idei, rozwiązań czy wynalazków nie było tak proste, oczywiste i natychmiastowe. Nie tylko ze względu na technologię, ale również procedury publikacji i prawa autorskiego. Otwarcie nauki, edukacji i szeroko pojętej kultury zawdzięczamy rozwojowi internetu, a także licencjom Creative Commons. Wolne i otwarte utwory z nieograniczonym w czasie i przestrzeni dostępem zachęcają nie tylko do tego, by “konsumować” – czyli udostępniać i korzystać z już udostępnionych utworów. Ich idea ma głębsze przesłanie: zmienia naszą mentalność, postawę, rozumienie ludzi i świata. Zapraszamy na warsztaty poświęcone licencjom Creative Commons (CC), w trakcie których dowiesz się: czym są licencje CC, jak działają, czy i jak możesz wykorzystać utwory nimi oznaczone, czy i jak możesz oznaczać własne utwory licencjami CC, gdzie w cyberprzestrzeni znaleźć wiarygodne i wartościowe zasoby CC.
W trakcie warsztatów wspólnie zastanowimy się nad korzyściami i wartościami płynącymi z licencji Creative Commons, ale również nad obawami i ewentualnymi zagrożeniami.
Prowadząca: Marta Stąporek (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Marta Stąporek – metodyczka Centrum e-Learningu i Innowacyjnej Dydaktyki AGH z dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym w środowisku akademickim. Jednym z obszarów jej zainteresowań i codziennych działań są otwarte i dostępne cyfrowo zasoby naukowe i edukacyjne. Wiedzę i doświadczenie w tym zakresie zdobywała w trakcie rozwijania uczelnianych repozytoriów. Aktualnie pracuje z zespołem CeLiID AGH nad rozwojem dwóch projektów uczelnianych: “Open AGH e-podręczniki” oraz “Open AGH otwarte zasoby” (jako konsultantka, doradca i szkoleniowiec).
4. Library Leaders Workshop – Part 2. Connecting the stakeholders of the Polish Library Landscape
This workshop is exclusively for library leaders who have already participated in Part 1 (in Gdansk 30.11.2022)
10.10.2023 r., godz. 9.00–11.00, miejsce: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – 2.10
Limit: 8 osób
During this interactive workshop, participants will work in a Lego Serious Play workflow. The main topic of consideration and discovery will be matters related to building the library’s position on campus and in the social environment of the institution. Participants will discover, explore and discuss existing relationships and will build the connections necessary for the development of an academic library in today’s challenging reality in which they operate. The workshop will be based on the participants’ own work, a valuable exchange of experiences in identifying good practices among library leaders on the road to excellence.
Lego Serious Play is a concept developed by Lego Company in Denmark. The idea behind the concept is to engage participants in a non-verbal activity. In a Lego Serious Play session participants are asked to build metaphors for their thoughts instead for formulating them. And since Lego is associated with play, such sessions are almost always both fun and rewarding for participants.
Leading: Charlotte Wien (Arctic University Tromsö, Norway ; Elsevier)
Charlotte Wien – is a full professor of scholarly communication at Arctic University Tromsö, Norway, furthermore she has recently joined Elsevier as Vice President of Library Relations. Charlotte has worked both as a scholar and as a librarian for her entire career. Her MA is in humanities and library science, and she holds a PhD-degree in information retrieval.
5. RDM Mission: escape game (gra w języku angielskim)
10.10.2023 r., godz. 9.00–11.00, miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego – 302, III piętro
Limit: 12 osób
Pokój zagadek dotyczący zarządzania danymi badawczymi (RDM). Gra oferuje wstępny przegląd cyklu życia danych badawczych.
Zapraszamy uczestników o każdym poziomie wiedzy na ten temat, aby mogli sprawdzić swoją wiedzę na ten temat lub wypróbować grę w celu ewentualnego ponownego wykorzystania w swoich własnych instytucjach.
Prowadząca: Agnieszka Goszczyńska (Centrum Informacyjno-Bibliotecznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi)
Agnieszka Goszczyńska – absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego, popularyzatorka otwartej nauki. Obecnie pracuje jako starszy bibliotekarz w Centrum Informacyjno-Bibliotecznym Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Zajmuje się weryfikacją danych. Prowadzi warsztaty i konsultacje dotyczące publikowania w modelu otwartym oraz danych badawczych. Ponadto wspiera pracowników w kwestiach finansowania publikacji na Uczelni.
6. Dane, wskaźniki i decyzje w służbie informacji naukowej
10.10.2023 r., godz. 9.00–11.00, miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego – 102, I piętro
Limit: 40 osób
Warsztat dotyczący analizy danych bibliometrycznych przy wykorzystaniu bazy danych Scopus oraz narzędzia SciVal jest skierowany do osób, które pragną lepiej zrozumieć i ocenić osiągnięcia naukowe swoich instytucji. W trakcie warsztatu uczestnicy będą mieli okazję wzmocnić swoją wiedzę na temat możliwości wykorzystania funkcjonalności w kontekście analizy danych, poszukiwania wpływu, a także budowania widoczności. W praktycznej części wykorzystamy wskaźniki obecne w programie Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza. Uczestnicy zdobędą umiejętności w zakresie tworzenia raportów, wsparcia strategii rozwoju badawczego i oceny wpływu. Warsztat dostarczy praktycznej wiedzy przydatnej do podejmowania decyzji w instytucjach naukowych.
Prowadzący: Więckowski Bartłomiej, Patyrak Katarzyna (Elsevier)
Bartłomiej Więckowski – Research Intelligence Consultant, Elsevier. Od ponad dekady związany z rynkiem edukacyjnym. Specjalista z doświadczeniem w tworzeniu rankingów uczelni i analiz rynku edukacyjnego w Polsce i regionie. Swoje doświadczenie zdobywał w Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, tworząc rozpoznawalny i ceniony w Polsce Ranking Szkół Wyższych. Był również zaangażowany w liczne projekty związane z rynkiem edukacyjnym, chociażby te promujące polskie szkolnictwo w kraju i za granicą. Posiada otwarty umysł, ciągle poszukuje nowych rozwiązań dla istniejących wyzwań czy trudności. Lubi, kiedy jego zaangażowanie w realizowane przedsięwzięcia przekłada się na konkretne wyniki i wsparcie innych. Prywatnie geek komputerowy i pasjonat wykorzystywania nowych technologii w informacji. Lubi spędzać czas na łonie natury i odwiedzać nowe miejsca.
Katarzyna Patyrak – przez 7 lat pracowała w środowisku naukowym. W tym czasie aktywnie reprezentowała doktorantów i młodych naukowców w dyskusji nad kształtem nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, a w szczególności nad nowym systemem ewaluacji badań naukowych. Jako Customer Consultant współpracowała z największymi uczelniami oraz ministerstwami w 20 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a dziś jako Research Solutions Manager wspiera instytucje naukowe w zarządzaniu ich potencjałem badawczym oraz dbaniu o widoczność naukową.
Pasjonuje się systemami ewaluacji badań naukowych oraz szeroko pojętą tematyką jakości danych. Prywatnie miłośniczka wypraw górskich i jazdy na rolkach.
Dzień II (11 października 2023)
7. ScienceDirect Topics i Open Access w Elsevier – elementy wspierające środowisko naukowe
11.10.2023 r., godz. 14:30–16:40, miejsce: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – Patio
Limit: 30 osób
Celem warsztatów jest zaprezentowanie działań firmy Elsevier mających na celu wspieranie środowiska naukowego w Polsce. Jak pracować z publikacjami Open Access? Na czym polega program publikowania otwartego Elsevier dla polskiej społeczności naukowców? Czym są bezpłatne strony tematyczne Topics i jak można z nich korzystać? Co to jest co-usage i dlaczego jest ważne dla naukowców i edukatorów? Podczas warsztatów poznamy wysokiej jakości źródła informacji naukowej oraz odkryjemy plusy z korzystania z platformy pełnotekstowej ScienceDirect. Prowadzące zaprezentują praktyczne aspekty wykorzystywania źródeł dostępnych w Open Access oraz wskażą korzyści dla wszystkich użytkowników. Omówiony zostanie również Program publikowania otwartego Elsevier dla autorów z polskich instytucji.
Prowadzące: Helena Paczuska (Elsevier), Kamila Kokot-Kanikuła (Elsevier)
Helena Paczuska – pracuje w Elsevier na stanowisku Regionalnego Dyrektora Reference Solutions ds. eBooków na platformie ScienceDirect. Działa w Europie Wschodniej i Azji Środkowej. Posiada ponaddwudziestoletnie doświadczenie w branży wydawniczej, a także w sferze nauki i techniki. Jej pasją zawodową jest współpraca z naukowcami i bibliotekarzami, tak aby pomóc im osiągnąć ich cele strategiczne i wzmocnić sukces badawczy. W 2019 nagrodzona Lead the Way Award: Engage and Understand the People, We Serve, w 2022 Applause Award: Customer Centric. Posiada tytuł Executive MBA uzyskany w Instytucie Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk.
Kamila Kokot-Kanikuła – dołączyła do firmy Elsevier w styczniu 2022 roku jako trenerka. Na co dzień pracuje w Bibliotece Politechniki Gdańskiej na stanowisku starszego bibliotekarza. Jest absolwentką Instytutu Historycznego oraz Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Główne kierunki jej zainteresowań to biblioteki cyfrowe, publikowanie naukowe, repozytoria instytucjonalne oraz Open Science. W bibliotece pracuje na rzecz Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej oraz instytucjonalnego repozytorium MOST Wiedzy. W pracy trenera Elsevier stara się przekazać wiedzę o tym, jak intensywnie korzystać z bogatych zasobów informacji.
8. Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ w ekosystemie uczelni – przez wyzwania do celu
11.10.2023 r., godz. 14.30–16.30, miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego – 102, I piętro
Limit: 25 osób
Uczelnia zobowiązana jest do realizowania określonej przez siebie misji. Może ona być sformułowana następująco: „Misją uczelni jest prowadzenie kształcenia na najwyższym poziomie, działalności naukowej o najwyższej jakości, a także kształtowanie postaw obywatelskich, uczestnictwo w rozwoju społecznym i wkład w rozwój innowacyjnej gospodarki opartej na celach zrównoważonego rozwoju”. W tym kontekście bardzo ważne jest podejmowanie zintegrowanych działań, obejmujących poza nauką także inne obszary funkcjonowania uczelni, czyli edukację oraz zarządzanie i administrowanie uczelnią. Dlatego konieczne jest rozpoznanie wyników badań związanych z tymi obszarami prezentowanych w dorobku światowym, co staje się łatwiejsze przy użyciu odpowiednich narzędzi bibliometrycznych i danych.
Celem warsztatów będzie przedyskutowanie w grupach i sformułowanie wyzwania związanego z szeroko pojętym zrównoważonym rozwojem, które można będzie przeanalizować i doprecyzować, wykorzystując narzędzia, dane oraz wskaźniki omówione na warsztatach.
Przykładowe wyzwania to:
- uszczegółowienie treści o sposobach realizacji celów zrównoważonego rozwoju w ramach zajęć ze studentami;
- zwiększenie zaangażowania studentów w realizację inicjatyw dotyczących budowy trwałości uczelni i odporności na kryzysy społeczne, gospodarcze i środowiskowe;
- zwiększanie świadomości i potrzeb realizacji celów zrównoważonego rozwoju w codziennym życiu;
- wykorzystanie zaangażowania społeczności uczelni w celach promocji i budowania wizerunku instytucjonalnego oraz pozycji międzynarodowej.
Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość formułowania wyzwań według własnej wiedzy i potrzeb. Ponadto wspólnie postaramy się zidentyfikować istotne osoby i jednostki w ramach instytucji, niezbędne do osiągnięcia sukcesu.
Bartłomiej Więckowski – Research Intelligence Consultant, Elsevier. Od ponad dekady związany z rynkiem edukacyjnym. Specjalista z doświadczeniem w tworzeniu rankingów uczelni i analiz rynku edukacyjnego w Polsce i regionie. Swoje doświadczenie zdobywał w Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, tworząc rozpoznawalny i ceniony w Polsce Ranking Szkół Wyższych. Był również zaangażowany w liczne projekty związane z rynkiem edukacyjnym, chociażby te promujące polskie szkolnictwo w kraju i za granicą. Posiada otwarty umysł, ciągle poszukuje nowych rozwiązań dla istniejących wyzwań czy trudności. Lubi, kiedy jego zaangażowanie w realizowane przedsięwzięcia przekłada się na konkretne wyniki i wsparcie innych. Prywatnie geek komputerowy i pasjonat wykorzystywania nowych technologii w informacji. Lubi spędzać czas na łonie natury i odwiedzać nowe miejsca.
Krzysztof Szczepaniak – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt w Katedrze Inwestycji i Nieruchomości na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. Był kierownikiem Katedry Inwestycji i Nieruchomości (2019–2020), członkiem Rady Inwestycyjnej Funduszu JESSICA przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego (2010–2016) oraz ekspertem ds. energetyki w Pomorskiej Radzie Inwestycyjnej ds. Instrumentów Zwrotnych 2017–2020). Pełnił funkcję wiceprezesa zarządu spółki celowej Techtransbalt Sp. z o.o. (2014–2021). Od 2018 jest ekspertem w Research Executive Agency przy Komisji Europejskiej w Brukseli. Poza uczelnią obejmował funkcje kierownicze w gdańskim samorządzie oraz instytucjach finansowych na Pomorzu. Obecnie jest dyrektorem Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. Aktywność badawczą skupia na zagadnieniach dotyczących: realizacji celów zrównoważonego, wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego, wykorzystania odnawialnych źródeł energii, poprawy efektywności energetycznej nieruchomości oraz zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji.
9. Library Leaders Workshop – Part 2. Connecting the stakeholders of the Polish Library Landscape
This workshop is exclusively for library leaders who have already participated in Part 1 (in Gdansk 30.11.2022 or Lodz 10.10.2023)
11.10.2023 r., godz. 14.30–16.30, miejsce: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi – 2.10
Limit: 12 osób
During this interactive workshop, participants will work in a Lego Serious Play workflow. The main topic of consideration and discovery will be matters related to building the library’s position on campus and in the social environment of the institution. Participants will discover, explore and discuss existing relationships and will build the connections necessary for the development of an academic library in today’s challenging reality in which they operate. The workshop will be based on the participants’ own work, a valuable exchange of experiences in identifying good practices among library leaders on the road to excellence.
Lego Serious Play is a concept developed by Lego Company in Denmark. The idea behind the concept is to engage participants in a non-verbal activity. In a Lego Serious Play session participants are asked to build metaphors for their thoughts instead for formulating them. And since Lego is associated with play, such sessions are almost always both fun and rewarding for participants.
Leading: Charlotte Wien (Arctic University Tromsö, Norway ; Elsevier)
Charlotte Wien – is a full professor of scholarly communication at Arctic University Tromsö, Norway, furthermore she has recently joined Elsevier as Vice President of Library Relations. Charlotte has worked both as a scholar and as a librarian for her entire career. Her MA is in humanities and library science, and she holds a PhD-degree in information retrieval.
10. Czy jest na sali doktor? Jak przygotować szkolenia z open access dla kadry akademickiej
11.10.2023 r., godz. 14.30–16.30, miejsce: Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego – Strefa Coworkingowa, parter
Limit: 30 osób
Szkolenia z otwartej nauki to ostatnio jeden z głównych elementów oferty szkoleniowej bibliotek akademickich kierowanej do kadry naukowej. Wiedząc, jak duże jest to wyzwanie, proponujemy warsztaty z tworzenia szkoleń poświęconych otwartej nauce. Podczas warsztatów spróbujemy zastanowić się, jakie elementy powinno zawierać takie szkolenie, na co zwrócić uwagę, przygotowując programy, oraz czym powinniśmy zainteresować badaczy. Wspólnymi siłami spróbujemy przygotować konspekt, który każdy z uczestników będzie mógł dostosować do oczekiwań własnej jednostki i wykorzystać w codziennej pracy trenera i edukatora z zakresu otwartej nauki.
Warsztaty będą dobrą okazją do dzielenia się praktycznymi wskazówkami i narzędziami ułatwiającymi przygotowanie szkoleń, a także przestrzenią do dyskusji o dobrych praktykach w różnych jednostkach naukowych.
Prowadząca: Maja Bogajczyk (Uniwersytet Warszawski)
Maja Bogajczyk – od lat związana z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie. Członek Zespołu do spraw wsparcia nauki Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Od pięciu lat prowadzi szkolenia i konsultacje w zakresie otwartej nauki i zarządzania danymi badawczymi oraz oceny działalności naukowej i publikowania naukowego.