dr hab. Ewa Gruszewska, prof. UwB 
Uniwersytet w Białymstoku 

Otwartość nauki z perspektywy badacza

Niepodważalnym faktem zmian świata, w którym żyjemy, jest postęp technologiczny. Proces ten odbywa się z dużą prędkością i daje coraz większe możliwości osiągania korzyści globalnie. Rozwój sieci komunikacji, coraz większy dostęp do prac naukowców z całego świata, dostęp do danych w różnych przekrojach, to tylko część z tych korzyści. Zmiany te wymagają również ponoszenia kosztów, i przez osoby prywatne, i instytucje. Rosną koszty związane z ochroną praw własności intelektualnej. Eksploracja tych zjawisk może być prowadzona w różnych przekrojach.  

Przedmiotem badań stanowiących podstawę wystąpienia jest analiza otwartości nauki jako narzędzia w działalności naukowej. Przyjęto perspektywę naukowca w dziedzinie nauk społecznych. Za cel obrano identyfikację korzyści oraz kosztów otwartej nauki. Tłem analizy jest rozwój nauki w Polsce, a szczególnie proces jej otwierania. Obecnie otwarty dostęp do zasobów nauki stał się warunkiem koniecznym jej rozwoju. Ze względu na skalę stanowi jednak poważne wyzwanie instytucjonalne.  

dr hab. Ewa Gruszewska, prof. UwB – profesor Uniwersytetu w Białymstoku, wieloletni pracownik Katedry Ekonomii Politycznej Wydziału Ekonomii i Finansów Uniwersytetu w Białymstoku. Aktualnie Kierownik Zakładu Ekonomii Instytucjonalnej. Dyrektor Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UwB. Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Oddział w Białymstoku. Członek Forum Myśli Instytucjonalnej. Zakres badań naukowych: instytucje i instytucjonalizm, system instytucjonalny i jego oddziaływanie na gospodarkę, w tym szczególnie rola instytucji nieformalnych, ewolucja systemów instytucjonalnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, uwarunkowania instytucjonalne przedsiębiorczości, proces tworzenia kapitału w Polsce i krajach OECD. 


dr Agnieszka Adamiec, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Instytucjonalne polityki otwartości i ich wpływ na praktykę otwierania nauki w polskich uczelniach publicznych 

Niniejszy referat przedstawia wyniki badań nad poziomem otwartości dorobku naukowego polskich uczelni publicznych wytypowanych na podstawie rejestru instytucji szkolnictwa wyższego dostępnego na stronie internetowej Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on. Zbadano stan przyjmowania instytucjonalnych polityk otwartego dostępu przez wybrane uczelnie i aktualny stopień realizacji tych zapisów, ze szczególnym uwzględnieniem poziomu otwartości udostępnionych publikacji i danych badawczych we wskazywanych w tych politykach repozytoriach (tzw. zielona droga otwartego dostępu). Celem referatu jest jednocześnie przedstawienie dobrych praktyk otwierania dorobku naukowego przez polskie uczelnie. 

W badaniu dokonano przeglądu literatury oraz wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Podstawą badań były informacje znalezione na stronach internetowych poszczególnych uczelni, ich bibliotek oraz repozytoriów instytucjonalnych. W przypadku problemów ze znalezieniem szukanych informacji wysyłano zapytanie do działów uczelni, które powinny mieć wiedzę w tym obszarze. 

Wyniki badań pokazały, że przechodzenie komunikacji naukowej w stronę otwartej nauki pozostaje dużym wyzwaniem dla polskich uczelni publicznych. Zauważalne jest występowanie dysproporcji w poziomie otwartości dorobku naukowego na poszczególnych uczelniach publicznych, jak również niewystarczające wykorzystywanie potencjału repozytoriów instytucjonalnych. 

Wnioski z badań mogą przyczynić się do rozwoju działań związanych ze wspieraniem otwierania nauki w polskich uczelniach publicznych. Mogą także stać się punktem wyjścia do dalszych badań, np. na arenie międzynarodowej. 

dr Agnieszka Adamiec jest absolwentką dwóch kierunków studiów: informacji naukowej i bibliotekoznawstwa oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. W 2022 r. obroniła z wyróżnieniem doktorat na Uniwersytecie Warszawskim (temat rozprawy: Model oceny akademickich repozytoriów instytucjonalnych w Polsce w kontekście otwartej nauki). Jest zatrudniona w Bibliotece Głównej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na Samodzielnym Stanowisku ds. Otwartych Zasobów Nauki. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół zagadnień zarządzania wiedzą i informacją, otwartości w nauce, wyszukiwania informacji, oceny jakości systemów i zasobów informacyjnych.


dr Maciej Maryl, Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN

OPERAS-PL: innowacja, dostęp i współpraca dla otwartych nauk społecznych i humanistycznych

Wystąpienie przybliży działalność europejskiego konsorcjum OPERAS (open scholarly communication in the european research area for social sciences and humanities) i jego polskiej odnogi (OPERAS-PL) rozwijanej przez Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Podczas prezentacji skupię się na następujących obszarach: 

1) innowacja w komunikacji naukowej i wsparcie dla procesu tworzenia i ewaluacji nowatorskich form komunikacji naukowej, jak edycje cyfrowe, monografie multimedialne czy bazy danych;  

2) ułatwianie dostępu do otwartych publikacji i zbiorów danych na arenie międzynarodowej dzięki platformie GoTRIPLE;  

3) współpraca z krajowymi instytucjami, infrastrukturami badawczymi i wydawnictwami na rzecz otwartej komunikacji naukowej w Polsce.  

Maciej Maryl – dr, założyciel i kierownik Centrum Humanistyki Cyfrowej IBL PAN.  Przedstawiciel IBL PAN w Executive Assembly OPERAS i Radzie Naukowej DARIAH-PL. Członek SSH Open Cluster Board i Rady Programowej Biura PolSCA. Kieruje pracami ALLEA E-humanities Working Group. Wykonawca w europejskich projektach poświęconych interdyscyplinarności (SHAPE-ID) i otwartej nauce (OPERAS-P, OPERAS PLUS, PALOMERA, TRIPLE). Kierował Akcją COST NEP4DISSENT. Interesuje się otwartą komunikacją naukową, humanistyką cyfrową, infrastrukturami badawczymi i socjologią literatury opartą na danych. Więcej informacji: maryl.org


dr Charlotte Wien, Professor of Scholarly Communication, Elsevier 

Reconnecting the dots – on the past, present and future of the scholarly communication ecosystem 

The scholarly communication ecosystem has three major stakeholders: The researchers, the librarians, and the publishers. Over time the balance between us have shifted many times, but we have managed to resist fundamental changes in what we do, why and how we do it. Question is what the future will bring? With the current political winds and massive technological development, the balance in the system may be shifting in these years and may eventually lead to the ecosystems collapse. We – publishers and librarians – share an interest in developing and maintaining the best possible infrastructure for researchers to communicate their research both now and in the future. Let’s work together to ensure that.

Charlotte Wien – is a full professor of scholarly communication at Arctic University Tromsö, Norway, furthermore she has recently joined Elsevier as Vice President of Library Relations. Charlotte has worked both as a scholar and as a librarian for her entire career. Her MA is in humanities and library science, and she holds a PhD-degree in information retrieval.  


dr Maciej Bisaga, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Dział Nauki

Zmieniając krajobraz nauki: implementacja polityki otwartego dostępu na Uniwersytecie Śląskim

W prezentacji zostaną przedstawione działania Uniwersytetu Śląskiego na rzecz wdrażania polityki otwartego dostępu do badań i publikacji naukowych, koncentrujące się na promowaniu wolnego dostępu do wiedzy naukowej oraz efektywnym zarządzaniu danymi badawczymi. Omówione zostaną konkretne kroki podjęte przez uczelnię, włącznie z tworzeniem infrastruktury wspierającej otwarty dostęp, prowadzeniem kampanii informacyjnych oraz organizacją szkoleń dla naukowców.

Dodatkowo zaprezentowany zostanie autorski program Uniwersytetu Śląskiego realizowany w ramach Inicjatywy Doskonałości Badawczej: ,,Data Steward: Zarządzanie danymi badawczymi”. Program skupia się na szkoleniu zespołu specjalistów – data stewardów, odpowiedzialnych za aktywne zarządzanie danymi naukowymi na uczelni. Opisane zostaną poszczególne zadania zespołu oraz obszary współpracy z badaczami w zakresie przechowywania, udostępniania i ochrony danych.

Prezentacja ma na celu ukazanie postępów uczelni w implementacji polityki otwartego dostępu oraz promowanie programu IDB Data Steward, jako kluczowego elementu efektywnego zarządzania danymi badawczymi, wspierającego rozwój nauki i kształcenia na uczelni.

Dr Maciej Bisaga — jest doktorem nauk biologicznych, specjalizującym się w biologii molekularnej oraz bioinformatyce. Ukończył studia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz na Uniwersytecie w Aberystwyth w Walii, Wielka Brytania. Obecnie pełni funkcję koordynatora do spraw otwartej nauki na Uniwersytecie Śląskim, gdzie ma za zadanie wspierać inicjatywy otwartego dostępu do badań naukowych. Ponadto jest odpowiedzialny za koordynację prac wydziałowych data stewardów, którzy dbają o zarządzanie danymi naukowymi na uczelni. Jego praca przyczynia się do promowania wolnego dostępu do wiedzy naukowej oraz efektywnego zarządzania danymi, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju badań naukowych. Dzięki jego zaangażowaniu Uniwersytet Śląski może skutecznie wykorzystywać potencjał otwartego dostępu i zarządzania danymi w dziedzinie nauki i kształcenia.


Prof. dr hab. Jarosław Płuciennik, Uniwersytet Łódzki, redaktor naczelny czasopisma naukowego „Zagadnienia Rodzajów Literackich”

Uczestnik panelu: Budowanie polityki publikacyjnej uczelni

Prof. dr hab. Jarosław Płuciennik (ur. 1966 r.) — profesor nauk humanistycznych, specjalizujący się w kulturoznawstwie, literaturoznawstwie, kognitywistyce oraz historii idei. Jego zainteresowania badawcze obejmują filozofię i historię kultury, ekokrytykę, badania nad szkolnictwem wyższym, cyfrową humanistykę oraz otwarte zasoby edukacyjne. Pracuje w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej UŁ.

W latach 2012–2016 pełnił funkcję Prorektora Uniwersytetu Łódzkiego ds. Jakości i Programów Kształcenia, co przyczyniło się do jego zainteresowania badaniami nad szkolnictwem wyższym. Od 2016 do 2020 roku był Pełnomocnikiem Rektora ds. Otwartych Zasobów Edukacyjnych, a w latach 2020–2021 był członkiem Zespołu Doradczego ds. Polityki Klimatyczno-Środowiskowej Uniwersytetu Łódzkiego. Od 2010 r. jest redaktorem naczelnym czasopisma naukowego „Zagadnienia Rodzajów Literackich” („The Problems of Literary Genres”).

Jest autorem około 180 publikacji z zakresu kulturoznawstwa, literaturoznawstwa i kognitywistyki, wydanych w wielu językach. Wydał 8 książek autorskich i był współredaktorem wielu innych tomów zbiorowych. Tłumaczył także książki i artykuły naukowe z języka angielskiego i szwedzkiego.


dr Paweł Barczyński, EC1 Łódź – Miasto Kultury

Citizen Science: prawdziwa nauka dla każdego

Citizen Science to projekty naukowe przygotowane tak, aby naukowcem stać się mogła właściwie każda chętna i zainteresowana osoba. Czy i jaki wpływ na postrzeganie otwartości nauki mają takie projekty? Czy rzeczywiście każdy może stać się naukowcem w ramach takich właśnie badań? 

Podczas wystąpienia spróbuję przyjrzeć się kilku przykładom projektów nauki obywatelskiej i przeanalizować ich wartość — w kontekście edukacji formalnej i pozaformalnej. 

dr Paweł Barczyński – fizyk, dydaktyk, popularyzator nauki, nauczyciel, kierownik Działu Naukowo-Dydaktycznego Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi. Wieloletni pracownik Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Łódzkiego, współtwórca programu studiów podyplomowych dla nauczycieli, Festiwalu Szkolnych Kół Fizycznych. Prywatnie pasjonat szybownictwa. 


Dr Anna Kowalcze-Pawlik, Uniwersytet Łódzki

Uczestniczka panelu: Upowszechnianie nauki i techniki wśród zróżnicowanych wiekowo odbiorców – wkład w budowanie świadomego społeczeństwa

dr Anna Kowalcze-Pawlik – literaturoznawczyni i tłumaczka, interesuje się dawnym piśmiennictwem, przekładoznawstwem i kulturą popularną. Adiunktka w Katedrze Amerykanistyki i Mass Mediów WSMiP Uniwersytetu Łódzkiego i wiceredaktor ukazującego się w otwartym dostępie czasopisma „Multicultural Shakespeare”. Laureatka stypendium Fundacji Nauki Polskiej START dla młodych uczonych, Ministra dla wybitnych doktorantów, a następnie dla młodych uczonych (2017-2019), prowadziła granty NCN PRELUDIUM i ETIUDA, jak również zakończony w grudniu 2018 projekt NCBR „Między literaturą a filozofią: konflikt i dialog”. W latach 2019-2023 pracuje nad historią polskich przedstawień szekspirowskich w międzynarodowych grantach V4Shakespeare oraz grantu IDUB UŁ.

Jest wieloletnim członkiem Zarządu Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, gdzie od 2018 r. pełni funkcję wiceprezes; działa również w Brytyjskim, Europejskim i Międzynarodowym Towarzystwie Szekspirowskim, Amerykańskim Towarzystwie Renesansowym (RSA); należy także do Międzynarodowego Towarzystwa Przekładu i Badań Międzykulturowych (IATIS) oraz do grup naukowych „Shakespeare in Education” (NTNU, Trondheim) i „Szekspir w kulturze” (Uniwersytet Warszawski). Jako wiceprezes Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego współpracuje z Fundacją Theatrum Gedanense, Teatrem w Oknie i Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, dbając o otwarty dostęp do nauki w ramach działań edukacyjnych i popularyzujących naukę w projektach i festiwalach organizowanych przez te instytucje.


dr Jędrzej Leśniewski, dyrektor Biblioteki Politechniki Wrocławskiej

Uczestnik panelu: Budowanie polityki publikacyjnej uczelni

Dyrektor Biblioteki Politechniki Wrocławskiej. Wiceprzewodniczący Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Akademickich Szkół Polskich, członek Rady Naukowej Biblioteki Narodowej oraz Advisory Committee on Cultural Heritage IFLA, a także zespołu redakcyjnego czasopisma Polish Libraries. Współautor koncepcji optymalizacji systemu biblioteczno-informacyjnego Politechniki Wrocławskiej oraz projektu Repozytorium Informacji i Wiedzy Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Z bibliotekami naukowymi Wrocławia związany od 2007 roku.


prof. dr hab. inż. Łukasz Albrecht, prorektor ds. nauki Politechniki Łódzkiej

Uczestnik panelu: Budowanie polityki publikacyjnej uczelni

Łukasz Albrecht jest absolwentem Wydziału Chemicznego. Studia w zakresie chemii związków biologicznie ważnych ukończył w 2004 roku. Pracę doktorską obronioną pięć lat później wyróżniono Nagrodą Prezesa Rady Ministrów oraz Nagrodą firmy Sigma-Aldrich i Polskiego Towarzystwa Chemicznego. W 2015 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego nauk chemicznych, a tytuł profesora cztery lata później. Staż podoktorski odbył, jako stypendysta programu  Kolumb Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, w zespole badawczym prof. Karla Ankera Jørgensena w duńskim Aarhus University.


Po ponad trzech latach, w roku 2013, powrócił do Instytutu Chemii Organicznej PŁ. Grant uzyskany z NCBiR w ramach programu Lider pozwolił na stworzenie nowego zespołu badawczego zajmującego się tematyką katalizy asymetrycznej z wykorzystaniem chiralnych katalizatorów organicznych.


Jest współautorem ponad 90 publikacji w czasopismach z listy JCR i kilku rozdziałów w książkach (parametry bibliometryczne: indeks h= 26, jego prace były cytowane ponad 3300 razy). W latach 2017-2019 pełnił funkcję zastępcy dyrektora Instytut Chemii Organicznej PŁ ds. naukowych, a od 2019  r. jest przewodniczący Rady ds. Stopni Naukowych w dyscyplinach nauki chemiczne, inżynieria chemiczna, technologia żywności i żywienia od 2019 roku. Kierował 7 grantami badawczymi finansowanymi przez Narodowe Centrum Nauki (Opus, Sonata Bis, Sheng), Fundację na rzecz Nauki Polskiej (Homing Plus) oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (Lider).


Od 2019 roku jest członkiem Rady Naukowej Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN w Łodzi. Jest promotorem dwóch zakończonych oraz sześciu otwartych przewodów doktorskich. Za swoją działalność naukową był wielokrotnie nagradzany. Jest laureatem Nagrody Naukowej im. Włodzimierza Kołosa III Wydziału Polskiej Akademii NaukMedalu Młodego Uczonego Politechniki Warszawskiej, Nagrody Naukowej Fundacji Wspierania Młodych Naukowców im. Mieczysława Mąkoszy oraz Nagrody za wybitne osiągnięcia przyczyniające się do dr Karolina Mirowskarozwoju nauki dla młodych uczonych pracujących na terenie województwa łódzkiego. Otrzymał stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla Wybitnych młodych naukowców. Był także finalistą XIV edycji Nagród Naukowych Polityki.


Prowadzone przez prof. Łukasza Albrechta badania są związane z jednym z najważniejszych obecnie nurtów współczesnej chemii organicznej, czyli katalizą asymetryczną. Dotyczą syntezy i wykorzystania katalizatorów o ścisłe zdefiniowanej budowie przestrzennej. Jego zespół zajmuje się ich projektowaniem, modyfikacją i wykorzystaniem w syntezie związków biologicznie ważnych. Opracowywane rozwiązania mogą posłużyć jako innowacyjne narzędzia do przygotowywania nowych leków, pestycydów i innych związków organicznych o dużym znaczeniu utylitarnym.


dr hab. Łukasz Korporowicz, prof. UŁ, Prorektor ds. nauki UŁ

Uczestnik panelu: Budowanie polityki publikacyjnej uczelni

Urodził się w 1986 w Łodzi. W roku 2010 ukończył studia prawnicze na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, zaś w roku 2016 studia z zakresu prawa kanonicznego na Wydziale Prawa Kanonicznego Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Stopień doktora nauk prawnych otrzymał w roku 2015, zaś doktora habilitowanego nauk społecznych w dyscyplinie nauki prawne uzyskał w roku 2020. Od początku swojej kariery akademickiej związany z Katedrą Prawa Rzymskiego. Od grudnia 2022 pełni również funkcję kierownika Centre for Anglo-American Legal Tradition. W przeszłości zaangażowany w działalność organizacyjną na rzecz Wydziału i Uniwersytetu. Pełnił funkcję pełnomocnika Dziekana Wydziału Prawa i Administracji UŁ ds. ewaluacji oraz prodziekana ds. nauki. Był członkiem Zespołu ds. strategii UŁ. Do jego głównych zainteresowań naukowych należą porównawcza historia prawa, recepcja prawa rzymskiego w Anglii, historia prawa angielskiego, historia prawa amerykańskiego oraz szeroko rozumiana historia edukacji i zawodów prawniczych. Bliskie są mu także kwestie dotyczące obecności prawa rzymskiego w dziejach prawa polskiego oraz wpływ prawa rzymskiego na średniowieczne prawo kanoniczne. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych. Prowadził badania, przede wszystkim o charakterze archiwalnym w licznych uczelniach brytyjskich, w tym w University of Oxford, University of Cambridge, a także w University of Edinburgh. Członek międzynarodowych i ogólnopolskich towarzystw naukowych, w tym Selden Society, American Society for Legal History, Royal Historical Society oraz Polskiego Towarzystwa Historii Prawa. W ramach tego ostatniego aktywnie działa w ramach Komisji ds. nauki, której jednym z głównych celów jest stworzenie nowej syntezy dziejów prawa polskiego.


dr Karolina Mirowska, EC1 Łódź – Miasto Kultury

Prowadząca panel: „Upowszechnianie nauki i techniki wśród zróżnicowanych wiekowo odbiorców – wkład w budowanie świadomego społeczeństwa”

dr Karolina Mirowska – biotechnolożka, edukatora, popularyzatorka nauki i działaczka na rzecz środowisk studenckich i diaspor naukowych (wraz z Fundacją Polonicum). Na swoim koncie ma lata doświadczenia w pomocy w pisaniu wniosków o granty naukowe, gdzie wspólnie z badaczami wymyślała najlepsze sposoby zapewniania dostępu do wyników projektu. Obecnie zawodowo i prywatnie zajmuje się objaśnianiem świata dzieciom poprzez zabawę i wspólne czytanie książek, które są jej pasją. Entuzjastka książek i świata podwodnego.


prof. dr hab. Marek Niezgódka, Politechnika Śląska

Infrastruktury Otwartej Nauki czasu transformacji systemu akademickiego

Transformacja cyfrowa całego systemu akademickiego, w ostatnim okresie nabierająca coraz szerszego zakresu i tempa, wiąże się z uznaniem szczególnego znaczenia paradygmatów Otwartej Nauki. Głębokość i trwałość procesów transformacyjnych są istotnie uwarunkowane rozwojem nowych otwartych infrastruktur, tworzonych na poziomach od pojedynczych instytucji do skali organizacji globalnych. Czas pandemii COVID-19 dobitnie pokazał znaczenie mechanizmów współdziałania umożliwionych dzięki powszechnemu otwarciu dostępności zasobów publikacji i danych naukowych. Obejmuje ono nie tylko dziedzinę komunikacji naukowej, ale sięga do uświadomionej nieuchronności procesów zmian strukturalnych zarówno w systemie nauki jak w modelach uniwersytetu przyszłości.

Matematyk, profesor nauk technicznych, dyscyplina informatyka. 

Od założenia w roku 1993 do 2018 dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego (ICM) Uniwersytetu Warszawskiego. W okresie 1996-2018 w szczególności koordynator programu Wirtualnej Biblioteki Nauki. W latach 2018-2021, od założenia dyrektor Centrum Cyfrowej Nauki i Technologii UKSW. Od roku 2022  związany z Politechniką Śląską. Obecnie przedstawiciel Polski w Grupie Ekspertów ds. Otwartej Nauki European University Association (EGOS EUA) oraz Global Science Forum OECD nt. Citizen Science. Przewodniczący Rady ds. Cyfryzacji w Uniwersytecie Medycznym w Lublinie.  



Beata Klyta, dyrektor Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego

Uczestniczka panelu: Budowanie polityki publikacyjnej uczelni

Beata Klyta, dyrektor Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego. Od prawie piętnastu lat związana z wydawnictwem naukowym. W kontekście zawodowym pasjonuje się użytecznym projektowaniem wszelakich form publikacji, szuka sposobów na scalenie tradycji edytorskich z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi. Zarządzając wydawnictwem wykorzystuje wszechstronne wykształcenie (ekonomiczne, filologiczne, informatyczne i menedżerskie). Odpoczywa, gdy pływa, spaceruje, jeździ na rowerze, gotuje lub czyta.


Paulina Milewska, Customer Consultant, Elsevier

Tomasz Psonka, Dyrektor Regionalny na Europę Środkowo-Wschodnią, Elsevier

Teraźniejszość i przyszłość Open Access w Polsce

Wprowadzanie modelu Open Access przyniosło wiele wyzwań, a proces pełnej implementacji tej otwartej drogi nadal trwa. Jednym z kluczowych aspektów budowania otwartości w wielu regionach, w tym w Europie, stały się umowy transformacyjne. Analizując obecne tendencje w publikowaniu treści naukowych w Polsce, można zauważyć, że obecny system jest niewystarczający. W naszej prezentacji przyjrzymy się dotychczasowym osiągnięciom, wykorzystując jako przykład polską umowę krajową z Elsevier. Ponadto, rozważymy perspektywę przyszłości oraz inne potencjalne możliwości budowania otwartości, aby sprostać rosnącym potrzebom społeczności naukowej.

Paulina Milewska posiada ponad 15-letnie doświadczenie w pracy w i z bibliotekami akademickimi, instytucjami naukowymi w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Z wykształcenia bibliotekoznawczyni, pracowała na Uniwersytecie Łódzkim, Uniwersytecie Humanistyczno-Ekonomicznym w Łodzi oraz Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, a także pełniła funkcję członkini zarządu i koordynatorki projektów w Fundacji Fenomen. 

Specjalizuje się w szkoleniach – skupiając się na tym, jak najlepiej przedstawić informacje, aby były one istotne, praktyczne i przydatne. Uzyskała tytuł magistra bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Łódzkim oraz ukończyła elitarny program kształcenia w Szkole Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Z Elsevier jest związana od 2019 roku, najpierw pracowała jako trenerka, a następnie w 2021 r. objęła rolę Customer Consultant, w obu przypadkach wspierając instytucje naukowe w różnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Tomasz posiada ponad 20-letnie doświadczenie menadżerskie w szerokiej pojętej branży usług informacyjnych. Na przestrzeni tego okresu piastował różne funkcje i stanowiska w firmach takich jak Konica Minolta czy MathWorks. Od dekady związany z Elsevier, gdzie obecnie pełni obowiązki dyrektora regionalnego dla Europy Środkowo-Wschodniej. Aktywnie związany ze środowiskiem akademickim w Polsce i regionie, uczestnik wielu konferencji dotyczących funkcjonowania instytucji szkolnictwa wyższego i nauki. Pasjonuje go ocena naukowców, instytucji oraz funkcjonowanie systemów ewaluacyjnych. Lubi wspierać inicjatywy mające za cel wzmacnianie kompetencji badawczych i profesjonalnych a także rozwój współpracy. Prywatnie pasjonat górskich wędrówek i zapalony czytelnik dobrej fantastyki.

Tomasz has over 20 years of managerial experience in the broad information services industry. Over this period, he has held various roles and positions in companies such as Konica Minolta and MathWorks. He has been with Elsevier for a decade and currently holds the position of Regional Director for Central and Eastern Europe. He is actively involved in the academic community in Poland and the region and has participated in many conferences on the functioning of higher education and science institutions. He is passionate about evaluating researchers, institutions, and the functioning of evaluation systems. He likes to support initiatives to strengthen research and professional competencies and develop cooperation. Privately, he is passionate about mountain hiking and an avid reader of good fantasy.


Marek Pisarski

Uczestnik panelu: Upowszechnianie nauki i techniki wśród zróżnicowanych wiekowo odbiorców – wkład w budowanie świadomego społeczeństwa

Pisarski Marek – ukończył studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim (filia w Białymstoku). Od dzieciństwa związany jest ze szkołą więzami nieomal rodzinnymi – mama nauczycielka od najwcześniejszych lat pokazywała mu, ile trudu i satysfakcji przynosi uczenie się nauczanie innych. Dlatego postanowił zostać nauczycielem, a wybrał matematykę, bo królowa nauk dawała mu najwięcej radości. Nie stronił też od doświadczeń fizycznych, chemicznych i… muzycznych, a po studiach udało mu się połączyć te cztery dziedziny w jednym hobby – którym jest popularyzacja nauki – i jednej scalającej idei – że uczymy się samodzielnie i nie inaczej, jak rozwiązując problemy. Przez kilka lat był redaktorem i autorem miesięcznika „Szkiełko i Oko”. Po studiach pracował na macierzystej uczelni, uczył się i współpracował z mądrymi ludźmi. Czytał, pisał, brał udział w konferencjach, pracował naukowo. Współtworzył materiały edukacyjne. Po wielu latach pracy w szkołach i instytucjach związanych z edukacją ustatkował się w miejscu, w którym swój zawodowy dorobek może wykorzystać najpełniej. Wszystko, co teraz robi w Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi, jest rozwinięciem działań, które wypełniały jego życie: eksperymentuje, pisze, projektuje i prowadzi zajęcia dla osób w wieku od 6 do 100 lat. Zachęca do pokonywania trudności, dziwienia się, dociekania i rozwijania swoich zainteresowań z pasją i… wdzięcznością. Przekonuje, że warto cieszyć się życiem, zmagając się z pokusami, rozczarowaniami i zniechęceniem. Podtrzymuje w ludziach zainteresowanie dobrymi filmami, książkami i muzyką. Zachęca do grania na instrumentach, poznawania świata i innych ludzi oraz do służenia im dyskretną pomocą, gdy jej naprawdę potrzebują. Przede wszystkim zaś namawia do refleksji i stawiania pytań.


Profesor dr hab. nauk medycznych Lucyna A. Woźniak, Prorektor ds. rozwoju nauki i współpracy międzynarodowej UM w Łodzi

Uczestniczka panelu: Budowanie polityki publikacyjnej uczelni

Lucyna Woźniak – absolwentka Wydziału Chemicznego Politechniki Łódzkiej. Doktorat i habilitację uzyskała w Polskiej Akademii Nauk, Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych w Łodzi. Po doktoracie spędziła 2 lata w Kings College London na stażu podoktorskim w zespole prof. Colina Reese pracując nad syntezą pochodnych RNA.

Jest Kierownikiem Katedry Biologii Medycznej i Zakładu Biologii Strukturalnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz wicedyrektorem Centrum Badań nad Zdrowym Starzeniem. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół molekularnych aspektów chorób nowotworowych i cukrzycy ciążowej (GDM), profilaktyki i diagnostyki cukrzycy typu 2 u kobiet z wykorzystaniem narzędzi metabolomicznych, a także nad wykorzystaniem surowców pochodzenia naturalnego w regulacji stresu oksydacyjnego.

Od 2012 roku pełni funkcję Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Jest Przewodniczącą Rady Naukowej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, członkinią Rad Naukowych CBMM PAN i IBM PAN oraz Studium Medycyny Molekularnej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ponadto pełni funkcję przewodniczącej Międzynarodowej Naukowej Rady Doradczej (Life Sciences) Vrije Universitet w Brukseli (Belgia) oraz jest członkiem Międzynarodowej Rady Uniwersytetu Masaryka w Brnie. Była członkinią Rady Wysokiego Szczebla do opracowania maksymalizacji wpływu Programów Ramowych Unii Europejskiej (Grupa Pascala Lamy’ego; raport Lab-Fab-App) w przygotowaniach do programu Horyzont Europa. W latach 2019-2023 była przewodniczącą Kolegium Doradców Sieci Badawczej Łukasiewicz. Obecnie jest członkinią grupy ekspertów Stowarzyszenia Uniwersytetów Europejskich (EUA) pracujących nad stanowiskiem w sprawie X Programu Ramowego.


Krzysztof Szwałek, FRSE

Uczestnik panelu: Jak Erasmus+ wspiera badania naukowe i otwieranie nauki

Krzysztof Szwałek – dyrektor Biura Badań i Wydawnictw w Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, od 2014 r. redaktor naczelny kwartalnika „Europa dla Aktywnych”. Ma blisko 30-letnie doświadczenie jako dziennikarz mediów ogólnopolskich i regionalnych (m.in. „Rzeczpospolita”), redaktor oraz szef projektów wydawniczych. Inicjator konkursu „Monografie” dla naukowców zajmujących się edukacją, członek kapituły konkursu „EDUinspiracje Media”


Bartosz Stawiarz, FRSE

Uczestnik panelu: Jak Erasmus+ wspiera badania naukowe i otwieranie nauki

Bartosz Stawiarz – dyrektor Biura ds. współpracy z regionami oraz Biura ds. Erasmus+ Sport Narodowej Agencji Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności.

Nadzoruje prace 7 międzysektorowych Centrów Innowacji Erasmus+ InnHUB w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, Łodzi, Opolu i we Wrocławiu. Centra Innowacji Erasmus+ InnHUB wzmacniają na poziomie regionalnym wiedzę na temat możliwości Programu Erasmus+ i współpracę uczelni, szkół, ośrodków kształcenia zawodowego, przedsiębiorców, organizacji społecznych oraz jednostek samorządu na rzecz budowania nowoczesnego systemu kształcenia, rozwijania kompetencji zawodowych, jak również wzmacniania powiązań między kształceniem, badaniami naukowymi a innowacjami.

Erasmus+ InnHUB są odpowiedzialne za promocje efektów i oferty Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności ze szczególnym uwzględnieniem możliwości korzystania ze środków finansowych mających przyczynić się do poprawy innowacyjności ośrodków edukacyjnych oraz przedsiębiorstw.

Jako dyrektor Biura ds. Erasmus+ Sport odpowiedzialny za promowanie, na poziomie krajowym, możliwości finansowania działań Erasmus+ w dziedzinie sportu, przyczyniających się do popularyzowania aktywności fizycznej oraz wolontariatu w sporcie. Dzięki działaniom promocyjnym Programu Erasmus+, Polska znalazła się 2 miejscu wśród krajów z największą liczbą złożonych wniosków na działania mobilności w sektorze sportu.

Absolwent Master of Business Administration na Politechnice Śląskiej o profilu Industry 4.0.


Dr hab. Tomasz Kamiński, prof. Uczelni, FRSE

Uczestnik panelu: Jak Erasmus+ wspiera badania naukowe i otwieranie nauki

dr hab. Tomasz Kamiński, profesor uczelni na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, Pełnomocnik Dziekana Wydziału Studiów. Politolog, którego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół instrumentów polityki zagranicznej, polityki Unii Europejskiej wobec Chin oraz paradyplomacji. Kierownik projektów finansowanych przez Komisję Europejską (Horyzont 2020, Jean Monnet) oraz Narodowe Centrum Nauki (OPUS). Pasjonat innowacyjnych metod nauczania i wykorzystywania gier w edukacji. Autor książek „Sypiając ze smokiem. Polityka Unii Europejskiej wobec Chin” oraz „Pieniądze w służbie dyplomacji. Państwowe fundusze majątkowe jako narzędzie polityki zagranicznej”. Publikował m.in. w „Energy Policy”, „Asia Europe Journal” czy „Europe-Asia Studies”. Publikacje prof. Kamińskiego można znaleźć na www.tomaszkaminski.eu


Dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ, Politechnika Łódzka

Uczestniczka panelu: Jak Erasmus+ wspiera badania naukowe i otwieranie nauki

Dr inż. Dorota Piotrowska, prof. PŁ – badaczka i nauczyciel akademicki w Politechnice Łódzkiej. Pełni również funkcję pełnomocnika rektora PŁ ds. internacjonalizacji oraz dyrektora Centrum Współpracy Międzynarodowej Politechniki Łódzkiej. W ramach swojej działalności akademickiej nieustannie wprowadza liczne innowacje, takie jak nowoczesne metody kształcenia, systemy zapewnienia jakości, umowy o podwójnych dyplomach oraz szeroko rozumiane inicjatywy w zakresie internacjonalizacji. W swojej działalności naukowo-badawczej prowadziła i nadzorowała wiele projektów poświęconych zarządzaniu strategicznemu w instytucjach szkolnictwa wyższego, zarządzaniu zmianą, walidacją formalnego i poza formalnego uczenia się (VNIL) oraz strategiach uczenia się przez całe życie. Od kilku pełni funkcję eksperta bolońskiego z nominacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od 2014 roku jest ekspertem powołanym przez Ministerstwo do sprawowania nadzoru nad realizacją projektu EHEA pod nazwą Realizacja celów komunikatu bukareszteńskiego w Polsce. Niedawno zrealizowała projekty badawcze i pilotażowe studia wdrożeniowe, związane z VNIL, wprowadzeniem ECVET i rozwojem strategii instytucjonalnych w LLL.


Anna Janicka, Łódzki Uniwersytet Dziecięcy, Politechnika Łódzka

Uczestniczka panelu: Upowszechnianie nauki i techniki wśród zróżnicowanych wiekowo odbiorców – wkład w budowanie świadomego społeczeństwa

Anna Janicka – pomysłodawca i twórca Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego Politechniki Łódzkiej. Od ponad 16 lat organizuje wykłady i warsztaty dla dzieci i młodzieży w ramach ŁUD PŁ. Jest członkiem-założycielem European Children’s Universities Network, w ramach sieci jest partnerem międzynarodowych projektów. Współpracuje z twórcą Minifenomenty – czyli centrum nauki na korytarz szkolny, który wypożycza do szkół w woj. łódzkim. Jest partnerem regionalnym KMO, programu Centrum Nauki Kopernik. Od wielu lat prowadzi wolontariat dla młodzieży.


Katarzyna Patyrak, Elsevier

Bartłomiej Więckowski, Elsevier

Potencjał danych badawczych

W 2006 roku brytyjski matematyk i marketingowy lider Tesco, Clive Humby, słynnie stwierdził: „Dane to nowa ropa”. Lata później brytyjski magazyn „The Economist” znalazł się w wiadomościach za okładkę mówiącą o danych jako „najcenniejszym zasobie świata”. Znaczenie, jakie dane odgrywają w życiu ludzi i całych gospodarek nie jest już tajemnicą, ponieważ w ciągu ostatnich dwóch dekad byliśmy świadkami powstawania nowych korporacji, które stały się globalnymi dominatorami, opierając swoje modele biznesowe na danych. Podobnie dane powstające w ramach projektów badawczych, znane również jako dane badawcze, zyskały w ostatnich latach na znaczeniu. W trakcie prezentacji przyjrzymy się jaki wpływ publikowanie danych badawczych ma na widoczność naukowca oraz instytucji. Odpowiemy na pytanie w jaki sposób zdobyte doświadczenia i dobre praktyki nabyte przy publikowaniu artykułów, mogą pomoc nam w publikowaniu danych badawczych oraz przeanalizujemy trendy w Polsce w zakresie publikowania danych badawczych.

Bartłomiej Więckowski – Research Intelligence Consultant, Elsevier. Od ponad dekady związany z rynkiem edukacyjnym. Specjalista z doświadczeniem w tworzeniu rankingów uczelni i analiz rynku edukacyjnego w Polsce i regionie. Swoje doświadczenie zdobywał w Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, tworząc rozpoznawalny i ceniony w Polsce Ranking Szkół Wyższych. Był również zaangażowany w liczne projekty związane z rynkiem edukacyjnym, chociażby te promujące polskie szkolnictwo w kraju i za granicą. Posiada otwarty umysł, ciągle poszukuje nowych rozwiązań dla istniejących wyzwań czy trudności. Lubi, kiedy jego zaangażowanie w realizowane przedsięwzięcia przekłada się na konkretne wyniki i wsparcie innych. Prywatnie geek komputerowy i pasjonat wykorzystywania nowych technologii w informacji. Lubi spędzać czas na łonie natury i odwiedzać nowe miejsca.

Katarzyna Patyrak – przez 7 lat pracowała w środowisku naukowym. W tym czasie aktywnie reprezentowała doktorantów i młodych naukowców w dyskusji nad kształtem nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce, a w szczególności nad nowym systemem ewaluacji badań naukowych. Jako Customer Consultant współpracowała z największymi uczelniami oraz ministerstwami w 20 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a dziś jako Research Solutions Manager wspiera instytucje naukowe w zarządzaniu ich potencjałem badawczym oraz dbaniu o widoczność naukową.

Pasjonuje się systemami ewaluacji badań naukowych oraz szeroko pojętą tematyką jakości danych. Prywatnie miłośniczka wypraw górskich i jazdy na rolkach.